SYSTEM

Varje gång man spelar rollspel spelar man inte alltid i samma "värld". I en fantasyvärld förekommer sällan ljussablar och laserpistoler (dock har försök gjorts med s.k. "cross-overs" - med blandat resultat). Det är ont om svärd och sköld i science-fictionrollspel, och det är sällan man ser någon bruka magi för att flyga ett rymdskepp. Det finns olika sätt att indela de olika genrerna, och nedan följer ett par exempel och lite beskrivningar av de vanligaste.

Namn - genre

Mutant - postapokalypiskt
Chock - skräck
Sagan om ringen - fantasy
Stjärnornas Krig - space opera / Science Fiction
Western - historiskt
Nya Mutant - mörk framtid (dark future / "Cyberpunk")

Förklaring av respektive genrenamn

Postapokalyptiskt

När en katastrof av större mått förändrat livsvillkoren på (vanligen) Jorden tvingas man omvärdera vad som är värdefullt, och man får ev. andra slags raser, pengar, styrelseskick och div. andra svårigheter som man i dagens samhälle inte ser så ofta. Tiden före "katastrofen" är ofta okänd, eller är tabu att tala om, så man undviker att tala om den. Ibland har det gått flera hundra år sedan det skedde, eller så ligger den så nära inpå, att rpna faktiskt befinner sig mitt uppe i det hela.

Skräck

Precis som namnet antyder är man ute efter en kuslig upplevelse. I en del fall har något hemskt skett/håller på att hända, som ingen annan än rpna, eller rpnas organisation vet om. Ofta skiljer sig rpna på något avgörande sätt från resten av världens invånare. Kanske är de vampyrer, kanske äger de förmågor som gör att endast de kan kämpa mot "de onda krafterna" som SL (och för all del, spelvärlden) lägger i deras väg. Överraskningar och stämningsuppbyggnad med levande ljus, och läskiga monster förekommer.

Fantasy

Mycket vanligt förekommande system, där magi fungerar, medeltida värderingar kan råda och fantastiska monster lurar bakom nästa krök. Exempel på filmer som man kan se för att sätta sig in i stämningen är t.ex. Conan, Röda Sonja, Willow, Sagan om ringentrilogin, Dragonheart. Det finns ett stort antal böcker med detta tema, om denna typ av spelvärld. Bäst uppfattning om det får man om man läser någon av dessa. Populära författare är bl.a. Terry Brooks, Stephen Donaldson, David Eddings, Tracy Hickman m.fl. (se Wikipedia för en lååång lista).

Science Fiction

Här är det ofta rymden som lockar, men egentligen betyder termen en blandning av vetenskap och fiktion. Ofta förekommer fantastiska teknologiska landvinningar som allmän rymdfart, främmande planeter och helt xenoforma (främmande - för oss själva åtminstone) platser och raser. Datorteknologin ligger i framkant för vår fattningsförmåga, eller har blvit så vanlig att man tar den för given. Svävare fungerar som transportmedel, och går de sönder kan alla reparera dem.

Historiskt

Man spelar rollpersoner i en relativt känd historisk epok, som t.ex. Vilda Västern, vikingatid, kalla kriget, 20-talet i New York eller liknande. De flesta källor till spelvärlden finns det historiska belägg för, och är man osäker på vad som gällde går det inte att fantisera hur som helst, efterom epoken och dess detaljer troligen finns beskrivna i historieböcker. En variant är den s.k. "ukronin", där allt fram till en viss tidpunkt gick som historien föreskriver, MEN en avgörande händelse tog en annan vändning, eller skedde över huvudtaget inte.

Mörk framtid/"dark future"

Se science fiction. Här förekommer de mest dystopiska och deprimerande världsbilderna, ofta inspirerade från "1984" och dylika verk.

Tillbaka